Google (jakož i další vyhledávače) se snaží zamezit spamu a vyhledávajícím předestřít co možná nejvhodnější odpovědi na jejich otázky.
Značnou měrou přitom spoléhá na takzvané sémantické vyhledávání, k jehož zpřesnění zároveň vylepšuje své algoritmy, čímž tak trochu motá hlavu SEO specialistům, kteří musí měnit své optimalizační strategie i analýzy.
Co takové sémantické vyhledávání je a jak funguje? Pokusme se tuto otázku zodpovědět.
Čím se v SEO rozumí sémantické vyhledávání a co je jeho principem
Možná jste si všimli, že (nejen) Google začíná čím dál lépe rozumět zadaným dotazům a odhadovat záměry, s nimiž tyto dotazy zadáváte.
Je to do značné míry právě díky sémantickému vyhledávání, jehož účelem je lépe pochopit kontext a význam toho, na co se ptáte a nabídnout vám personalizovanou a co nejpřesnější odpověď.
Sémantika (tedy v podstatě nauka o jazykových významech) si prorazila cestu do světa vyhledávačů s Google updatem Hummingbird a posléze ještě s dalším updatem RankBrain, který poprvé zapojil i umělou inteligenci. Cílem obou updatů bylo vylepšit výsledky vyhledávání a nabídnout co nejpřirozenější odpovědí, jež nutně nemusí respektovat pouhá klíčová slova.
Vyhledávání na sémantickém principu zohledňuje kupříkladu…
- Vaši historii vyhledávání. To, o co jste se zajímali dříve, může signalizovat vaše preference a naznačit, co budete chtít očekávat v budoucnu.
- Vaši lokalitu. Podle ní vám může vyhledávač nabídnout odpovídající lokální výsledky.
- Překlepy, synonyma a variace na stejnou otázku. Vyhledávač vás navede do Prahy i když se překlepnete a budete chtít do „Prhy“. Pochopí také, že ať již budete chtít dejme tomu vepřovou pečeni uvařit, upéct či udělat, myslíte tím jedno a to samé.
Jako uživatel, ale i jako provozovatel stránek jistě vyhledávání zohledňující sémantiku oceníte. Jako uživateli se vám budou zobrazovat lepší výsledky a jako provozovateli se nemusíte tolik strachovat o klíčová slova, jestliže splňujete nároky na kvalitu a vhodnost obsahu.
Jak se to promítá do SEO?
Jakmile přijdete sémantickému vyhledávání na kloub, vyšší návštěvnost, víc kliknutí a vyšší zisky budou jistě následovat. Ještě předtím ale musíte:
- Zvážit modelového zákazníka
V sémantickém vyhledávání záleží na pochopení vašich klientů a představení takových informací, které hledají. Za tímto účelem je dobré vytvoření hypotetického modelového zákazníka. Možná jeho obrysy již alespoň tušíte – třeba tvoří většinu vašich zákazníků mladí, sportovně založení muži z vašeho regionu. Jinak můžete ke zpřesnění vaší cílovky využít různých analytických metod (Google Analytics přijde k duhu), A/B testování či jiné pomůcky. Znalosti vaší cílové skupiny pak přizpůsobte i celkový tón vašeho obsahu.
- Důkladně zvážit klíčová slova
Již jsme řekli, že v sémantickém vyhledávání nezáleží výhradně na klíčových slovech. To ale neznamená, že jsou zbytečná. Při analýze klíčových slov s ohledem na principy sémantiky se vyplatí zohlednit jak „jádrová“ klíčová slova, tak různá synonyma, tematicky související fráze, ale i doplňková tázací slova (například „jak na“, „kolik stojí“, „proč zvolit“, atd.).
- Zlepšit vnitřní odkazování na vašich stránkách.
Živí návštěvníci vidí, o čem vaše stránky jsou. Aby to lépe pochopil také Google, bude žádoucí propojit vaše stránky s pomocí anchor textů tak, aby lépe vyvstal celkový kontext toho, čím se zabýváte.
- Tvořit obsah, který nejen prodává, ale i informuje a poučuje.
Lidé (ani vyhledávače) nesmí mít pocit, že se pouze snažíte vnucovat svůj produkt. Měli byste se namísto toho snažit stát se autoritou, zdrojem užitečných rad a informací. Proto by ve vašem obsahu neměly chybět rady, definice, návody a novinky.
Sémantické vyhledávání musí dnes zohlednit každý, kdo se SEO věnuje. Nebudete-li hrát podle pravidel nových algoritmů, nečeká vaše stránky nic než penalizace. Nepromarněte své šance na oslovení nových zákazníků.
- Stále oblíbenější Kamagra – prodeje generického léku na potenci stoupají a my víme proč! - 16.09.2024
- Liposukce břicha – cena zákroku je ve srovnání s jeho přínosem skutečně zanedbatelná. - 24.05.2024
- Zápory v angličtině musíte umět správně použít. Pro srozumitelnou komunikaci je to zcela nezbytné! - 17.04.2024